• Die leuke school in Ypestein!
  • Facebook
  • Agenda
  • Fotoalbums
  • Attentie
  • Weblinks
  • Visie
  • Team
  • Onderwijs
    • Werkwijze groep 1 t/m 4
    • Werkwijze groep 5 t/m 8
    • In februari naar groep 3
  • Omgaan met elkaar
    • Kanjertraining
    • Betekenis van de petten in de kanjertraining
    • Omgaan met gedrag volgens de kanjertraining
    • Pestprotocol
  • ICT
    • Antwoord op de meest gestelde vragen rondom TYOD
  • Organisatie
    • Passend Onderwijs
    • Begeleiding naar het VO
    • Huiswerk
    • Groepsorganisatie
  • Omgeving
  • Gezonde school
    • Lunch en tussendoortje
    • Lunchtips
    • Traktaties
  • Schoolgids en Kindcentrumgids
  • Paulus Kindcentrum
  • Blosse: één in onderwijs en opvang
  • Privacy op school
  • Welkom bij de kinderopvang!
  • Nieuws
  • Kinderopvang 2-4 jaar
    • Aanmeldingsformulier
  • Peuterspeelzaal
    • Aanmeldingsformulier
  • Buitenschoolse opvang
    • Aanmeldingsformulier
  • Ontdektalent
  • Tips voor thuisonderwijs
  • Groep 1/2
  • Groep 3/4
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
    • Ypestein Groen
  • Cultuur
  • Muziek
  • Leerlingenraad
  • Leerlingtevredenheid
  • Klassenouder
    • Protocol
  • MR
    • Samenstelling
    • Vergaderdata
    • Verslagen
  • OR
    • ALV
    • Info
    • Samenstelling
    • Vacatures
    • Vergaderdata
  • Jeugdgezondheidszorg
  • Verlofaanvraag
  • Oudertevredenheid
  • Aanmelden
  • Ontdek Ochtend
  • Schooltijden en opvangtijden
  • Ervaringen ouders/leerlingen
  • Pauluspost, de nieuwsbrief
  • Bibliotheek
  • Educatief
    • AVI
    • Leestips
    • Schrijfletters
  • Eten & Drinken
  • Gevonden Voorwerpen
  • Gym
    • Gymrooster
    • Gymkleding
    • Kleutergym
  • Oud Papier
  • Schooltijden en opvangtijden
  • Vakantierooster
  • Veiligheid

Stappen in het thematiseren:

 

Stap 1. Voorbereiding

De leerkrachten denken vooraf na over de volgende zaken:

  • Is dit thema actueel, ligt het in de belevingswereld van de kinderen?
  • Kan ik voldoende inhoud (kennis en vaardigheden) in leggen?
  • In de onderbouw: welke hoek kunnen we in de klas maken om binnen dit thema te kunnen spelen?
  • In de bovenbouw: welke onderzoeksactiviteiten kunnen we hieraan verbinden?
  • Met welke pakkende startactiviteiten kunnen we het thema starten

 

Stap 2. Oriëntatiefase, starten met de kinderen.

Dan start het thema in de klas. De leerkracht doet een aantal startactiviteiten waarbij de voorkennis van de kinderen wordt gepeild. Doel van deze activiteiten is ook het enthousiasme bij de kinderen aan te wakkeren. Leerkrachten en kinderen oriënteren zich op het thema, "wat weten we er al van en wat willen we nog meer weten?"           

Het thema wordt langzaam zichtbaar in de klas. Er ontstaan (speel)hoeken.

 

Stap 3. Verdieping,  spelen, onderzoeken en werken rond het thema.

We werken met individuele kinderen, kleine groepjes, duo’s of de hele groep. 

Activiteiten ontstaan vanuit initiatieven van kinderen of door inbreng van de leerkracht, soms verplicht en soms met keuzevrijheid voor de kinderen.                      

We zetten specifieke werkvormen in, zoals: woordveld maken, vragen formuleren, werken met (prenten)boek, verteltafel, informatiehoek, experimenteren met materialen.

Regelmatig reflecteren we met kinderen op processen en producten.

 

Stap 4. Afsluiting van het thema.

Het thema wordt in de klas afgesloten. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Soms worden ouders of andere belangstellenden uitgenodigd voor een presentatie. Soms is de presentatie meer geschikt voor een andere klas. Het kan ook dat het thema eindigt met een "eindproduct" zoals een boek. Dat boek wordt natuurlijk ook voorgelezen aan de doelgroep waar het voor geschreven is.

In de klas reflecteren kinderen en leerkrachten op het thema. Wat hebben we geleerd en welke doelen hebben we gehaald? De leerkracht noteert welke doelen hij/zij meeneemt naar het volgende thema. Dan begint het hele proces weer opnieuw.

 

Laatste nieuws

Groep 5/6

Meer

Groep 1-2

Meer

Groep 3-4

Meer

Groep 7/8

Meer

De week van 5/6

Meer

Pedagogisch medewerker Familieschool BSO (m/v)

Meer

Meer nieuws

Agenda

  • 05 februari
  • 11 juni

Contactgegevens

Basisschool de Paulus
De Hucht 6
1851 ZC Heiloo
072 5339815
info@depaulusschool.nl

Routeplanner

Deel deze pagina

Contact


  • Basisschool de Paulus
  • De Hucht 6
  • 1851 ZC Heiloo
  • 072 5339815
  • info@depaulusschool.nl
  • Routeplanner

Facebook

Zoeken


 

Kennismaken


Nieuw in de buurt? Kom gerust eens langs voor een nadere kennismaking

Informatie voor nieuwe bewoners Zuiderloo

Schooltijden 


ma, di, do, vr: 8:30 - 14:30 uur

                wo: 8:30 - 12:00 uur

Opvangtijden


ma, di, wo, do:

Kinderopvang: 7.30-18.30 uur

Peuterspeelzaal: 8.30-12.00 uur

Peuteropvang:  7.30-18.30 uur

Buitenschoolse opvang: 

7.30-8.30 uur en 14.30-18.30 uur

 

Snel naar:


  • Kinderopvang in Heiloo
  • Peuteropvang in Heiloo
  • Peuterspeelzaal in Heiloo
  • Buitenschoolse opvang in Heiloo
  • De basisschool in Heiloo
  • Ons onderwijs in de praktijk
  • OGO groepsorganisatie
  • Verlof aanvragen
  • Schoolgids
  • Onze opvang

 

Aangesloten bij:


Blosse

Bekijk alle Blosse opvangvormen

Laat een bericht achter


Copyright 2021 - Basisschool de Paulus
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Mobiele website met CMS | Design by NLMB