Passend onderwijs op de PaulusschoolDe Paulusschool verzorgt passend onderwijs volgens het concept van ontwikkelingsgericht onderwijs. Daarbij krijgen de kinderen, vanuit de zone van naaste ontwikkeling, brede doelen en specifieke vaardigheden en strategieën aangeboden in een betekenisvolle context. Binnen de thema’s is het vanzelfsprekend dat kinderen op verschillende niveaus werken aan onderzoeksvragen en de verwerking van opdrachten. De leerkrachten werken met een groepsplanning voor rekenen, spelling en lezen. Daarin beschrijven ze de doelen en de aanpak voor de komende periode. Waar nodig maken we een ontwikkelingsperspectief voor individuele kinderen met speciale onderwijsbehoeften.
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen (leerlingvolgsysteem)De kinderen worden door de groepsleerkrachten in hun ontwikkeling gevolgd. Alle groepen gebruiken hiervoor het observatie-en registratiesysteem HOREB. In groep 3 t/m 8 worden er naast de observaties ook toetsen ingezet om na te gaan hoe de ontwikkeling van ieder kind verloopt en hierop adequaat in te spelen. Daarnaast maken wij gebruik van het CITO Leerlingvolgsysteem. In dit systeem zitten landelijk genormeerde, objectieve toetsen. Volgens een vast schema worden de leerlingen twee keer per jaar getoetst op het gebied van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we het Leerlingvolgsysteem KanVas, dat o.a. het welbevinden en de motivatie van kinderen in beeld brengt. Tijdens de contactavonden wordt de ontwikkeling van de leerling, besproken met de ouders.
| |
Signalering, diagnosticeren en begeleidingKlik hier voor uitgebreide uitleg SchoolondersteuningsprofielKlik hier voor uitgebreide uitleg De OpMaat: begeleiding van kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeftenKlik hier voor uitgebreide uitleg De OpMaat: Meer- en hoogbegaafde leerlingen |
|
Het bewaren van leerlinggegevensNaast het leerlingvolgsysteem, is er van ieder kind een leerling-dossier. Hierin worden belangrijke gegevens bewaard die later nodig zijn bij de leerlingenbespreking, het schoolkeuzeonderzoek of bij de verwijzing naar het speciaal basisonderwijs. Het beheer van deze dossiers strookt met de wettelijke regels betreffende privacy. Door de school worden nooit onderzoeksverslagen meegestuurd bij uitschrijven van de leerling naar een andere school, zonder toestemming van de ouders. De school stuurt de nieuwe (vo) school een onderwijskundig rapport. Ouders hebben inzage in deze informatie. Leerlingdossiers worden nog vijf jaar bewaard nadat het kind de school heeft verlaten en vervolgens vernietigd. Alleen adresgegevens en geboortedata worden bewaard om eventueel te kunnen gebruiken bij reünies.
Oudersteunpunt SWV Noord-KennemerlandHet Samenwerkingsverband PPO-NK heeft een Oudersteunpunt. Hier kunnen ouders terecht met vragen over passend onderwijs en worden zij ondersteunt bij hun zoektocht. Het steunpunt kent een laagdrempelige toegang voor ouders: online en telefonisch. Ook gesprekken op school en huisbezoeken behoren tot de mogelijkheden. Voor meer informatie: www.oudersteunpunt.nl |
Contact
Zoeken |
KennismakenNieuw in de buurt? Kom gerust eens langs voor een nadere kennismaking | Schooltijdenma, di, do, vr: 8:30 - 14:30 uur wo: 8:30 - 12:00 uur Opvangtijdenma, di, wo, do: Kinderopvang: 7.30-18.30 uur Peuterspeelzaal: 8.30-12.00 uur Peuteropvang: 7.30-18.30 uur 7.30-8.30 uur en 14.30-18.30 uur
| Snel naar:
Aangesloten bij: |
Laat een bericht achter |