• Die leuke school in Ypestein!
  • Facebook
  • Agenda
  • Fotoalbums
  • Attentie
  • Weblinks
  • Visie
  • Team
  • Onderwijs
    • Werkwijze groep 1 t/m 4
    • Werkwijze groep 5 t/m 8
    • In februari naar groep 3
  • Omgaan met elkaar
    • Kanjertraining
    • Betekenis van de petten in de kanjertraining
    • Omgaan met gedrag volgens de kanjertraining
    • Pestprotocol
  • ICT
    • Antwoord op de meest gestelde vragen rondom TYOD
  • Organisatie
    • Passend Onderwijs
    • Begeleiding naar het VO
    • Huiswerk
    • Groepsorganisatie
  • Omgeving
  • Gezonde school
    • Lunch en tussendoortje
    • Lunchtips
    • Traktaties
  • Schoolgids en Kindcentrumgids
  • Paulus Kindcentrum
  • Blosse: één in onderwijs en opvang
  • Privacy op school
  • Welkom bij de kinderopvang!
  • Nieuws
  • Kinderopvang 2-4 jaar
    • Aanmeldingsformulier
  • Peuterspeelzaal
    • Aanmeldingsformulier
  • Buitenschoolse opvang
    • Aanmeldingsformulier
  • Ontdektalent
  • Tips voor thuisonderwijs
  • Groep 1/2
  • Groep 3/4
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
    • Ypestein Groen
  • Cultuur
  • Muziek
  • Leerlingenraad
  • Leerlingtevredenheid
  • Klassenouder
    • Protocol
  • MR
    • Samenstelling
    • Vergaderdata
    • Verslagen
  • OR
    • ALV
    • Info
    • Samenstelling
    • Vacatures
    • Vergaderdata
  • Jeugdgezondheidszorg
  • Verlofaanvraag
  • Oudertevredenheid
  • Aanmelden
  • Ontdek Ochtend
  • Schooltijden en opvangtijden
  • Ervaringen ouders/leerlingen
  • Pauluspost, de nieuwsbrief
  • Bibliotheek
  • Educatief
    • AVI
    • Leestips
    • Schrijfletters
  • Eten & Drinken
  • Gevonden Voorwerpen
  • Gym
    • Gymrooster
    • Gymkleding
    • Kleutergym
  • Oud Papier
  • Schooltijden en opvangtijden
  • Vakantierooster
  • Veiligheid

Tips voor het lezen


Bij sommige kinderen gaat het leren lezen bijna vanzelf, andere kinderen moeten er hard voor oefenen en een heel aantal kinderen zit daartussen in. Omdat het leesplezier voorop staat, is het belangrijk om op verschillende manieren met lezen bezig te kunnen zijn.



Tips voor het lezen thuis:
* Als ouder altijd blijven voorlezen uit verschillende soorten boeken. Denk ook aan gedichten en rijmpjes.
* Veel praten met het kind over de platen in een boek. Wat denk je wat er gaat gebeuren? Waar zie je dat? enz.…. Zo wek je interesse in de verhalen en de kinderen gaan de verhalen beter begrijpen.
* Laat de kinderen lekker veel woorden lezen en boekjes op het niveau van uw kind. Het is belangrijk dat beginnende lezers bijwijzen of dat de ouder bijwijst. Wanneer u als ouder bijwijst, 'trekt' u het kind als het ware door de tekst heen.
* Een boekje eerst zelf voorlezen op een normaal tempo. Het kind wijst de woorden aan die u leest. Daarna wordt het boekje door het kind gelezen. Het kind weet al waar het verhaal over gaat en heeft de woorden al een keer eerder gezien.
* Flitsen van de letters. (flitsen= het heel kort laten zien van de letter/het woord waarna het kind het hardop zegt)
* Flitsen van de bekende woorden of van de wisselwoorden
* Woorden en verhaaltjes laten typen op de computer.
* Post versturen zoals echte post of per e-mail. En natuurlijk post terugkrijgen die het kind zoveel mogelijk kan lezen.
* Samen de krant 'lezen'. Laat het kind een voor hem/haar interessante foto uitkiezen en daag het kind uit woorden in het artikel te zoeken die het kent en die vertellen waar het over gaat. Of u schrijft een woord voor en het kind zoekt het op in de tekst.
* Grote letters uitknippen en daar nieuwe woorden mee vormen.
* Woordjes uitknippen en daar een zin mee vormen.
* Woorden memory spel (kun je gewoon zelf maken)
* Losse letters in cirkels op de grond (bijv. getekend van stoepkrijt) leggen (liefst niet meer dan drie). Uw kind springt, zegt eerst de letters en daarna het hele woord.
* Uw kind kiest een woord dat het nog moeilijk vindt en maakt het woord in kleiletters.
* Het nog moeilijke woord kunt u oefenen door met de bal over te gooien. Wie de bal vangt, zegt de volgende letter van het woord.
* Hang woorden in de kamer (of korte zinnetjes). Gewoon goed zichtbaar. U zegt welk woord Het kind moet zoeken. Lukt dit goed, kunt u er bijv. een stopwatch bij gebruiken…hoe snel heb je het woord gevonden?
* Verstop woorden in de kamer en de keuken (bouw het weer uit naar korte zinnen). Het eerste woord heeft u in de hand. Dat geeft u aan uw kind dat daarna die plek of dat voorwerp moet gaan zoeken. Daar ligt dan weer het volgende woord. Bijv.: U geeft: het raam.. bij het raam vindt het kind: in de pan…in de pan vindt het kind: op de mat…enz. Laat het laatste woord altijd klaar of einde zijn.
* Wisselrijtjes maken en lezen: U kiest een kort woord bv. 'ik' en daar maken jullie samen zoveel mogelijk rijmwoorden op met hooguit 1 letters ervoor. Zet ze onder elkaar en laat uw kind het rijtje zo snel mogelijk lezen. Herhaal dit regelmatig met meerdere rijtjes,
Zoals:
Ik, sik, kik, mik, lik, rik, hik, wik, fik
* Maak een verhaaltje met korte zinnen en zet in elke zit een fout. Uw kind spoort de fout op. Bijv. de kip zit op zijn lok. Dit moet 'stok' zijn.
* "Schrijf" met uw vinger letters op zijn / haar rug. Uw kind zegt welke het is. Doe eerst de enkele letters en als het goed gaat pas de moeilijkere letters als de dubbelklanken en p-d-b. Gebruik wel de boekenletters, geen verbonden schrift. Mocht uw kind het moeilijk vinden, schrijf dan een paar letters op een papier en leg dat voor hem / haar. Het kind heeft dan steun om te bedenken welke letter het op zijn rug voelt.
* Maak zelf een soort uitbeeldspel. Bijv. kaartjes met eenvoudig uit te beelden dingen. Wie aan de beurt is leest het en beeld het uit. De ander moet raden wat er op het kaartje stond en wat dus wordt uitgebeeld. Bijv: je bent een poes. De kip zegt tok. Roep heel hard….enz. Als uw kind de zinnen maar zelf kan lezen.

Wanneer uw kind veel leest en dus veel 'leeskilometers' maakt, worden woordjes steeds eerder herkend en leest het kind steeds sneller. Daardoor is er in de hersenen meer ruimte voor het tekstbegrip en zal het kind steeds meer genieten van wat het nou eigenlijk leest.

Als een kind weinig oefent met lezen, maakt het kind weinig 'leeskilometers'. Het kind zal het langere tijd lastig vinden om de woorden direct te herkennen. Er gaat nog zoveel tijd zitten in het verklanken van de letters dat er in de hersenen weinig ruimte over is voor tekstbegrip en uiteindelijk leesplezier. Twee cirkels dus waarin een kind terecht kan komen. Met onze gezamenlijke inzet hopen we natuurlijk dat de kinderen lekker veel leeskilometers maken!
Iedere dag 5 tot 10 minuten met lezen / letters bezig zijn is effectiever dat 1 of 2 keer per week 20 minuten.
Wij wensen jullie heel veel leesplezier!

Laatste nieuws

Groep 3-4

Meer

Groep 7/8

Meer

De week van 5/6

Meer

Pedagogisch medewerker Familieschool BSO (m/v)

Meer

Pedagogisch Medewerker Peuteropvang De Vaart (m/v)

Meer

Pedagogisch Medewerker VSO/POV/BSO Benedictus (M/V)

Meer

Meer nieuws

Agenda

  • 05 februari
  • 11 juni

Contactgegevens

Basisschool de Paulus
De Hucht 6
1851 ZC Heiloo
072 5339815
info@depaulusschool.nl

Routeplanner

Deel deze pagina

Contact


  • Basisschool de Paulus
  • De Hucht 6
  • 1851 ZC Heiloo
  • 072 5339815
  • info@depaulusschool.nl
  • Routeplanner

Facebook

Zoeken


 

Kennismaken


Nieuw in de buurt? Kom gerust eens langs voor een nadere kennismaking

Informatie voor nieuwe bewoners Zuiderloo

Schooltijden 


ma, di, do, vr: 8:30 - 14:30 uur

                wo: 8:30 - 12:00 uur

Opvangtijden


ma, di, wo, do:

Kinderopvang: 7.30-18.30 uur

Peuterspeelzaal: 8.30-12.00 uur

Peuteropvang:  7.30-18.30 uur

Buitenschoolse opvang: 

7.30-8.30 uur en 14.30-18.30 uur

 

Snel naar:


  • Kinderopvang in Heiloo
  • Peuteropvang in Heiloo
  • Peuterspeelzaal in Heiloo
  • Buitenschoolse opvang in Heiloo
  • De basisschool in Heiloo
  • Ons onderwijs in de praktijk
  • OGO groepsorganisatie
  • Verlof aanvragen
  • Schoolgids
  • Onze opvang

 

Aangesloten bij:


Blosse

Bekijk alle Blosse opvangvormen

Laat een bericht achter