• Die leuke school in Ypestein!
  • Facebook
  • Agenda
  • Fotoalbums
  • Attentie
  • Weblinks
  • Visie
  • Team
  • Onderwijs
    • Werkwijze groep 1 t/m 4
    • Werkwijze groep 5 t/m 8
    • In februari naar groep 3
  • Omgaan met elkaar
    • Kanjertraining
    • Betekenis van de petten in de kanjertraining
    • Omgaan met gedrag volgens de kanjertraining
    • Pestprotocol
  • ICT
    • Antwoord op de meest gestelde vragen rondom TYOD
  • Organisatie
    • Passend Onderwijs
    • Begeleiding naar het VO
    • Huiswerk
    • Groepsorganisatie
  • Omgeving
  • Gezonde school
    • Lunch en tussendoortje
    • Lunchtips
    • Traktaties
  • Schoolgids en Kindcentrumgids
  • Paulus Kindcentrum
  • Blosse: één in onderwijs en opvang
  • Privacy op school
  • Welkom bij de kinderopvang!
  • Nieuws
  • Kinderopvang 2-4 jaar
    • Aanmeldingsformulier
  • Peuterspeelzaal
    • Aanmeldingsformulier
  • Buitenschoolse opvang
    • Aanmeldingsformulier
  • Ontdektalent
  • Tips voor thuisonderwijs
  • Groep 1/2
  • Groep 3/4
  • Groep 5/6
  • Groep 7/8
    • Ypestein Groen
  • Cultuur
  • Muziek
  • Leerlingenraad
  • Leerlingtevredenheid
  • Klassenouder
    • Protocol
  • MR
    • Samenstelling
    • Vergaderdata
    • Verslagen
  • OR
    • ALV
    • Info
    • Samenstelling
    • Vacatures
    • Vergaderdata
  • Jeugdgezondheidszorg
  • Verlofaanvraag
  • Oudertevredenheid
  • Aanmelden
  • Ontdek Ochtend
  • Schooltijden en opvangtijden
  • Ervaringen ouders/leerlingen
  • Pauluspost, de nieuwsbrief
  • Bibliotheek
  • Educatief
    • AVI
    • Leestips
    • Schrijfletters
  • Eten & Drinken
  • Gevonden Voorwerpen
  • Gym
    • Gymrooster
    • Gymkleding
    • Kleutergym
  • Oud Papier
  • Schooltijden en opvangtijden
  • Vakantierooster
  • Veiligheid

Antwoord op de meest gestelde vragen rondom TYOD.

Zit mijn kind straks de hele dag achter een scherm?  

De effecten van werken met ICT in het onderwijs worden veelvuldig onderzocht en de resultaten spreken elkaar nogal eens tegen. Wij gaan op de Paulusschool uit van een beproefd onderwijsconcept, namelijk Ontwikkelingsgericht Onderwijs, en dat blijft ons uitgangspunt. Dat betekent dat ons onderwijs altijd uitgaat van spelend (in de onderbouw) en onderzoekend (in de bovenbouw) leren. De computer is hierbij van toegevoegde waarde, bijvoorbeeld als informatiebron, presentatiemiddel of om in contact te komen met experts uit de echte wereld. Voor het merendeel zullen wij handelend leren, waarbij de computer niet in gebruik zal zijn.  

Wordt de leerkracht nu vervangen door de computer?  

Wat uit onderzoek al wel is gebleken, is dat de computer de leerkracht goed kan vervangen in het geven van maatwerk op bepaalde onderdelen zoals het inoefenen van spelling en rekenen.   

De instructie zal meestal door de leerkrachten gegeven worden. Een computer kan de leerkracht hierin niet vervangen, maar wel ondersteunen, bijvoorbeeld in de vorm van instructiefilmpjes. Na de instructie door de leerkracht, oefenen de kinderen op papier of op een computer waarbij het kind direct feedback krijgt.  

Het nakijkwerk en direct feedback geven op gemaakte opgaven en/of opdrachten kan een computer prima doen. Er zijn inmiddels uitstekende programma's op de markt die de voortgang van kinderen goed bijhouden en vervolgopdrachten op maat geven. Op die punten zullen we ICT inzetten.   

 

Hoe houdt de leerkracht zicht op het gebruik van de computers? Kan mijn kind spelletjes doen die niet bij de leerstof horen?  

De inzet en het gebruik van de apparaten is regelmatig onderwerp van gesprek in de groepen. Hoe ga je ermee om en wat doe je wel en niet op de computer. Denk hierbij ook aan mediawijsheid. We stellen protocollen (afspraken) op die we aan het begin van het schooljaar samen met de kinderen bespreken en waar nodig bijstellen. Wanneer een kind zich niet aan deze afspraken houdt, dan heeft dat consequenties voor het kind. 

Het device  

Jaarlijks worden er diverse apparaten uitgebreid getest door kinderen, leerkrachten en de ouders uit de werkgroep, alvorens een apparaatkeuze te maken.

In de eerste drie jaren hebben we Windows-apparaten aangeschaft, omdat deze toen het beste pasten bij onze werkwijze en gebruikswensen.

Voor het vierde jaar hebben we Chromebooks aangeschaft, i.v.m. de bijgestelde eisen t.a.v. kwaliteit, gebruiks en levensduur.

Toezicht en beheer  

Wij krijgen ondersteuning vanuit Blosse. Op de apparaten wordt een beheerprogramma geïnstalleerd waardoor wij als school in één keer op alle apparaten een nieuw programma kunnen installeren of iets kunnen updaten. De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel en de mogelijkheden worden dus ook steeds groter. Er zijn ook al ontwikkelingen waarbij de leerkracht slechts één programma actief kan aanzetten. Hierdoor is het dus niet mogelijk dat kinderen met andere programma's werken dan op dat moment toegestaan. Omdat wij onze kinderen ook willen opvoeden met verantwoordelijkheid voor hun eigen gedrag zal dit ook steeds besproken worden. Verder worden kinderen aangesproken als zij zich niet houden aan de afspraken.   

Wat betekent het werken op een computer voor de lichaamshouding van mijn kind?  

Wij kiezen voor een 2-in-1 device waarbij kinderen kunnen kiezen of ze de tabletstand gebruiken of de laptopstand met toetsenbord. Hierdoor kunnen kinderen kiezen voor een houding die op dat moment het beste past. De leerkrachten houden in hun dagprogramma rekening met voldoende afwisseling tussen computertijd, boekentijd en beweegtijd.  Doordat wij nog altijd veel spelend en handelend leren, is er bij ons op school altijd al meer ruimte voor beweging. Zeker in vergelijking met een "traditionele klassikale school" waar kinderen de vaak hele dag aan een tafel zitten en uit een boek leren.  

Wifi en straling  

Op alle Blossescholen is een wifi netwerk uitgerold op basis van Aerohives. Dit is een gecontroleerd draadloos netwerk waarbij het aanbod wordt afgestemd op de vraag. Dit is op dit moment het beste wat er in de wereld te verkrijgen is. Bij scholen en ziekenhuizen wordt deze technologie gebruikt.  

Hoe is de verzekering geregeld?   

De devices vallen onder de standaard verzekering van school. Zij zijn hiermee verzekerd voor brand en diefstal. Thuis valt het device onder uw WA-verzekering. U kunt zelf in uw verzekeringspolis bekijken wat wel en niet gedekt wordt.  Wij zullen als school zorgen voor een goed afsluitbare kast in elk lokaal. Wanneer het device niet gebruikt wordt, ligt het dan ook in deze kast (en dus niet los op tafel, of in het laatje van de kinderen).

De devices zijn via de schoolverzekering niet verzekerd tegen schade door vallen. Wij zullen met de kinderen dan ook duidelijke afspraken maken over het gebruik. De afgelopen jaren hebben wij slechts enkele keren meegemaakt dat een (zware) laptop uit de handen gevallen is. In de overeenkomst kunt u de voorwaarden lezen.  

Op school zijn ook enkele reserve apparaten aanwezig zodat een kind waarvan het device stuk is, in ieder geval met een apparaat aan het werk kan. 

Hoe zit het met de looptijd? 

Wij hebben besloten om in het schooljaar 2016-2017 te starten met TYOD in de groepen 6,7 en 8.  Vanaf schooljaar 2019-2020 is dit uitgebreid naar groep 5 t/m 8.

Ik doe mee aan TYOD. Wanneer mag mijn kind het device mee naar huis nemen en wat mag hij (privé) ermee doen thuis? 

Als u meedoet met TYOD, is het device beschikbaar voor thuisgebruik in weekenden en vakanties. In onderwijsweken, tijdens verlof- en studiedagen blijft het device op de Paulusschool. Uitzonderingen zijn dagen die aan het weekend grenzen. Wanneer uw kind langdurig ziek is, kan het device ook thuis worden gebruikt.  

Het is niet toegestaan wijzigingen in de configuratie van het device aan te brengen die het onderwijskundig gebruik en beheer belemmeren. 

 
Ik doe niet mee met TYOD. Wat betekent dit voor mijn kind? 
Als u niet meedoet met TYOD, schaft de school voor uw kind een device aan. Onder schooltijd heeft uw kind dezelfde beschikking over het device als kinderen die wel meedoen. Het device van uw kind blijft echter altijd op school en blijft ook na vier jaar eigendom van de school. 

Wat brengt de toekomst?  

Zoals al eerder geschreven is, wordt er veel onderzoek gedaan naar de effecten van ICT in het onderwijs. Uiteraard blijven wij ons daarvan op de hoogte houden en zullen wij ook in de klas zelf nauwkeurig observeren wat het werken met de computer doet.   

Ons onderwijsconcept verandert niet, we willen vooral nog efficiënter met onze onderwijstijd omgaan en nog beter kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoefte van uw kind. We willen voor elk kind een device beschikbaar op het moment dat hij/zij het nodig heeft. 

 

Contact


  • Basisschool de Paulus
  • De Hucht 6
  • 1851 ZC Heiloo
  • 072 5339815
  • info@depaulusschool.nl
  • Routeplanner

Facebook

Zoeken


 

Kennismaken


Nieuw in de buurt? Kom gerust eens langs voor een nadere kennismaking

Informatie voor nieuwe bewoners Zuiderloo

Schooltijden 


ma, di, do, vr: 8:30 - 14:30 uur

                wo: 8:30 - 12:00 uur

Opvangtijden


ma, di, wo, do:

Kinderopvang: 7.30-18.30 uur

Peuterspeelzaal: 8.30-12.00 uur

Peuteropvang:  7.30-18.30 uur

Buitenschoolse opvang: 

7.30-8.30 uur en 14.30-18.30 uur

 

Snel naar:


  • Kinderopvang in Heiloo
  • Peuteropvang in Heiloo
  • Peuterspeelzaal in Heiloo
  • Buitenschoolse opvang in Heiloo
  • De basisschool in Heiloo
  • Ons onderwijs in de praktijk
  • OGO groepsorganisatie
  • Verlof aanvragen
  • Schoolgids
  • Onze opvang

 

Aangesloten bij:


Blosse

Bekijk alle Blosse opvangvormen

Laat een bericht achter


Copyright 2021 - Basisschool de Paulus
Inloggen | Ziber Education - School website | Ziber - Responsive of Adaptive? | Design by NLMB